Działalność Koł Szkolnych
Obecnie istnieją 24 Koła Szkolne Towarzystwa Przyjaciół Lasu. Poniżej zostały przedstawiamy programy działania dwóch Kół Szkolnych: program Kola Szkolnego w Rzekuniu oraz program Koła Szkolnego przy Szkole Podstawowej nr 150 w Warszawie. Pierwszy przeznaczony jest dla uczniów klas I-III, drugi dla uczniów klas Y-VI. Przedstawiona została także informacja o działalności Szkolnego Koła TPL w Trzydniku Dużym w latach 2013-2014.
Plan pracy Szkolnego Koła TPL w Rzekuniu
Opracowała: Ewa Borkowska, lider Koła.
Wrzesień
- Nabór członków, wspólne opracowanie celów i zadań do pracy w bieżącym roku szkolnym,
- Udział w akcji Sprzątania Świata (20-22.IX).
- Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną OLCHA – klasy I.
- Wykonanie drzew z liśćmi techniką frotaż.
Październik
- Światowy Dzień Zwierząt (4.X).
- Spotkanie z weterynarzem.
- Zbiórka ,,darów” dla psów ze schroniska w Kruszewie.
- Dzień Drzewa - apel, gazetka, ogłoszenie konkursu „Drzewo Życia” i „Czarodziejskie Drzewo”.
- Zbiórka karmy dla zwierząt na zimę (kasztany, żołędzie).
- Leśny Duszek - wykonanie zabawki z szyszek, żołędzi, kasztanów. Konkurs na najbardziej pomysłową zabawkę (w klasach).
- Wykonanie zdjęć do albumu ,,Drzewa naszej Małej Ojczyzny” oraz zbieranie liści i ich suszenie.
- Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną OLCHA – klasy I.
- Wykonanie zielników liści drzew - ćwiczenia w rozpoznawaniu gatunków.
- Przygotowanie i przeprowadzenie akcji „Ratujmy kasztanowce”:
- spotkanie z leśnikiem
- pogadanka
- wykonanie plakatów i gazetki tematycznej
- walka ze szrotówkiem - zgrabienie liści w alei kasztanowców i przekazanie worków do utylizacji leśnikom.
Listopad
- Rozstrzygnięcie konkursu „Drzewo Życia” i „Czarodziejskie Drzewo”.
- Wykonanie albumu ,,Drzewa naszej Małej Ojczyzny”.
- Ogłoszenie konkursu fotograficznego ,,OKIEM ZWIADOWCY - LAS W CZTERECH PORACH ROKU”.
- Idzie zima – naprawa i opieka nad karmnikami, prowadzenie obserwacji ornitologicznych, przygotowanie karmy dla ptaków i rozpoczęcie dokarmiania ptaków.
- Czy moja rodzina dba o środowisko? – opracowanie i przeprowadzenie ankiety.
- Rady na odpady – segregacja śmieci, recykling.
Grudzień
- Ekoludek – wykonanie maskotki z odpadów.
- Zima w lesie – POGADANKA (scenariusz zajęć).
- Choinka dla zwierząt – wykonanie choinki dla zwierząt leśnych – PLAKAT.
- Choinka dla zwierząt – wykonanie choinki dla zwierząt leśnych z warzyw, owoców, ziaren – konkurs (nagroda - wyjazd do lasu z leśnikiem i zawiezienie smakołyków).
- Stroik zamiast choinki – wykonanie świątecznego stroika.
Styczeń
- „Tropy na śniegu” – POGADANKA, wykonanie tropów jako pieczątek z ziemniaka.
- Wyjazd do lasu w celu szukania tropów zwierząt, dokarmianie zwierząt.
Luty
- Przeprowadzenie konkursu wiedzy pod hasłem „ Życie lasu”.
- Mój przyjaciel – wystawa fotografii i rysunków zwierząt domowych.
- Pielęgnacja i rozmnażanie roślin doniczkowych.
Marzec
- Formy ochrony przyrody w Polce i najbliższej okolicy, wykonanie plakatów nt roślin chronionych.
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu gatunków roślin i zwierząt chronionych.
- Wykonanie albumów zwierząt chronionych.
- Wykonanie znaków ekologicznych wg pomysłu uczniów.
Kwiecień
- Tydzień Czystości Wód (1-7.IV) - Woda w życiu człowieka i lasu. Znaczenie wody, przyczyny i skutki skażenia wód, konieczność oszczędzania wody.
- Obchody Dnia Ziemi - poznanie sposobów ratowania Ziemi, poznanie różnych środowisk przyrodniczych – spacer, wykonanie plakatów.
- Prace porządkowe w ogródku szkolnym – przesadzenie roślin wyhodowanych w doniczkach do ogródka.
- Kto dba o nasze lasy? Nadleśnictwo jako instytucja powołana m. in. do ochrony polskich lasów.
Maj
- Leśnicy - ludzie zawodowo związani z ochroną lasów – spotkanie z leśnikiem.
- Aby las przeżył nas! Nie czyńmy z lasów wysypiska śmieci! Dlaczego należy chronić lasy?
- Patrole rodzinne – plener fotograficzny – CO NAS CIESZYJ? CO NAS BOLIL?!
- Światowy Dzień Ochrony Środowiska (5.VI) – pogadanka na temat ochrony przyrody, przygotowania do konkursu.
- 31.V – Dzień Bociana – poznanie zwyczajów bociana, obserwacja gniazd bocianich w najbliższej okolicy, wykonanie albumu o życiu bocianów.
Czerwiec
- Rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego ,,OKIEM ZWIADOWCY - LAS W CZTERECH PORACH ROKU”.
- Dni Lasu (1-7.VI) – I MIĘDZYSZKOLNY KONKURS PRZYRODNICZY„LAS – BLIŻEJ NAS”, przedstawienie „ Wiosna w lesie”.
- „Nie palcie skowronków” - straty w środowisku, które wywołuje wypalanie łąk i pól przez człowieka - pogadanka.
- Podsumowanie całorocznej pracy SK TPL, wręczenie dyplomów i nagród, propozycje pracy grupy na następny rok szkolny.
Autorski program zajęć przyrodniczo - ekologicznych
dla uczniów klas V - VI
Opracowała: Bernadeta Andrzejewska.,
lider Koła Szkolnego przy Szkole Podstawowej nr.150 w Warszawie
Głównym zadaniem zajęć ekologicznych jest uwrażliwienie dzieci na problemy środowiska.
Edukacja ekologiczna jest bardzo ważnym działaniem wpływającym na postawę dziecka. Przybliżając relacje panujące w środowisku leśnym i towarzyszące im zagrożenia sugerujemy dzieciom styl życia i kształtujemy pozytywną postawę emocjonalną nie tylko wobec środowiska, ale również wobec drugiego człowieka.
Program edukacji ekologicznej będzie realizowany w klasach V- tych w latach 2014- 2016 , w ramach godziny rejestrowanej z Karty Nauczyciela raz w tygodniu. Jedną z atrakcyjnych form pracy na lekcji będą wycieczki do lasu. Dziecko poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą, doznaje wielu przeżyć emocjonalnych, których nie dostarczy lekcja w klasie. Lekcje wzbogacane będą również informacjami, które uczniowie pozyskiwać będą samodzielnie z Internetu, korzystając z tabletów w ramach uczestnictwa szkoły w programie ,,Cyfrowa szkoła”.
Program jest elastyczny, ma charakter ramowy, możliwe jest nanoszenie zmian w trakcie jego realizacji.
Cele programu:
- zachęcanie uczniów do rozwijania swoich pasji życiowych,
- budowanie wiedzy przyrodniczej poprzez samodzielne poszukiwania, dyskusje naukowe, eksperymenty, obserwacje,
- kształtowanie umiejętności formułowania wniosków z zaobserwowanych relacji panujących w lesie,
- zainteresowanie dzieci lasem, jego różnorodnością i pięknem,
- budzenie szacunku do przyrody,
- propagowanie kultury i historii związanej z leśnictwem,
- rozumienie zależności istniejących w lesie,
- poznawanie współzależności panujących między człowiekiem a środowiskiem,
- wyrabianie u dzieci współodpowiedzialności za stan środowiska,
- kształtowanie i doskonalenie prawidłowych form kontaktu z przyrodą leśną,
- rozwijanie przyjaznego stosunku do zwierząt dziko żyjących w lasach,
- przygotowanie uczniów do konkursów przyrodniczych.
Treści kształcenia:
Treści nauczania będą obejmować wybrane zagadnienia z programu nauczania klas IV – VI w wersji poszerzonej.
Zadania szkoły:
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- pobudzanie wrażliwości uczniów na problemy otaczającej przyrody,
- uczenie szacunku do zwierząt i otoczenia,
- przekazywanie wiedzy na temat warunków panujących w środowisku leśnym.
Osiągnięcia:
- obserwuje składniki środowiska leśnego i ich opisuje,
- całościowo postrzega różnorodność biocenozy leśnej,
- dostrzega walory przyrodnicze najbliższego środowiska,
- dostrzega zależności między elementami biocenozy lasu i człowieka,
- propaguje las jako miejsce wypoczynku i rekreacji,
- rozpoznaje za pomocą kluczy i atlasów organizmy leśne,
- propaguje proekologiczne zachowania w najbliższym otoczeniu,
- integruje się współpracując w grupie,
- dostrzega kulturowe walory najbliższego środowiska,
- wykonuje atlas roślin,
- potrafi wykorzystać informacje z Internetu do przygotowania prezentacji multimedialnych.
Metody i formy pracy:
- zajęcia w terenie – obserwacje środowiska najbliższej okolicy,
- uczestnictwo w konkursach organizowanych przez TPL,
- sporządzanie atlasu roślin,
- pielęgnacja ogrodu szkolnego,
- prowadzenie akcji : ,,Ratujmy kasztanowce” , dokarmianie zwierząt,
- plakaty, wystawy, referaty, gazetki – efekt końcowy zajęć w ramach opracowanego programu,
- przygotowywanie prezentacji multimedialnych.
Ewaluacja:
- udział w akcjach poświęconych działaniom ekologicznym,
- prace uczniów (zielniki, prezentacje multimedialne),
- dokonania uczniów w konkursach przyrodniczych.
Przykładowy plan zajęć lekcyjnych.
Zagadnienia ogólne i szczegółowe.
Czym jest las?
- różne drzewa, różne lasy,
- krajobrazy leśne,
- jaki jest las w najbliższej okolicy,
- windą przez las czyli piętrowość roślin w lesie,
- warunki panujące w poszczególnych warstwach lasu,
- działania człowieka, które szkodzą środowisku leśnemu,
- jak chronić las?
- obyczaje dzikiej zwierzyny,
- uczymy się obliczać wiek drzewa.
Co nam daje las?
- poznajemy gatunki grzybów,
- mikoryza i jej znaczenie,
- las jako dom zwierząt, źródło pożywienia i surowca,
- rola lasu w utrzymaniu życia na naszej planecie,
- zasady zachowania się w lesie.
Las jako zbiorowisko fauny i flory.
- rosliny i zwierzęta poszczególnych warstw lasu,
- "w roślinie jak w fabryce"
- rozpoznawanie pospolitych drzew i krzewów,
- mieszkańcy lasu i różne sposoby zdobywania pokarmu,
- zależności pokarmowe,
- ptaki elementem biocenozy leśnej,
- obserwacja ptaków za pomocą lornetki,
- ślady i tropy zwierzą leśnych,
- jak zwierzęta zimują.
Ścieżka przyrodniczo- dydaktyczna w Lesie Bemowskim.
- historia powstania Lasu Bemowskiego,
- rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów na trasie ścieżki,
- obserwacja ptaków w Lesie Bemowskim,
- zwierzęta związane z tym terenem,
- Eko – turniej wiedzy o lesie, odbywający się na terenie kompleksu leśnego, przygotowanie do konkursu.
Udział w konkursach
- korzystanie z bieżącej oferty konkursów organizowanych przez TPL,
- udział w konkursach o tematyce leśnej organizowanej przez inne instytucje,
- organizacja wystaw wśród uczestników zajęć przyrodniczych.
Informacja o działalności Szkolnego Koła TPL w Trzydniku Dużym w latach 2013 - 2014.
Opracował opiekun SK TPL – Henryk Flis, 04.05.2014 r.
Szkolne Koło TPL aktualnie liczy 31 członków (uczniów Publicznego Gimnazjum w Trzydniku Dużym) oraz 2 opiekunów (ze strony szkoły nauczyciel biologii – Henryk Flis, drugi opiekun – leśniczy Zbigniew Puzoń). Działalność koła opiera się o plany zatwierdzone na zebraniach członków koła, a koordynuje ją zarząd, któremu aktualnie przewodniczy uczennica klasy IIIA – Anna Kamińska.
W minionym okresie członkowie Koła zrealizowali następujące zadania:
- zamieszczali informacje organizacyjne na gazetce ściennej,
- przeprowadzili jesienną akcję zbierania żołędzi dla Leśnictwa Szkółkarskiego Marynopole (37 uczniów zebrało łącznie 698,1 kg żołędzi),
- zorganizowali i uczestniczyli w wycieczce do Leśnictwa Szkółkarskiego Marynopole, gdzie poznali etapy produkcji sadzonek, pomagali przy przenoszeniu kaset z sadzonkami, zwiedzili fragment rezerwatu Marynopole i grilowali z gospodarzem placówki panem Zbigniewem Puzoniem (34 osoby),
- zorganizowali i uczestniczyli w wycieczce do Zespołu Szkół Leśnych w Biłgoraju (47 uczestników),
- przeprowadzili szkolny etap II konkursu wiedzy przyrodniczej organizowanego przez Niepubliczne Technikum Leśne prowadzone przez Stowarzyszenie „Szansa” w Lublinie (21 uczestników).
- przeprowadzili akcję „W młodości sadźcie drzewa - 2013” pośrednicząc w zakupie i dystrybucji sadzonek (250 szt. modrzewia, 100 szt. sosny) z Leśnictwa Szkółkarskiego w Marynopolu – 22 uczestników,
- przeprowadzili szkolny konkurs fotograficzny „Las zimą”, na który wpłynęło 21 prac,
- uczestniczyli w etapie międzyszkolnym europejskiego konkursu „Młodzież w lasach Europy - 2013” – 14 trzyosobowych zespołów,
- wykonali gazetką ścienną „Nadleśnictwo Gościeradów”,
- przeprowadzili szkolną akcję zbierania makulatury (1610 kg) – 109 uczestników,
- zorganizowali wiosenną wycieczkę do rezerwatu „Marynopole” (zwiedzanie, sprzątanie, edukacja leśna, ognisko z poczęstunkiem) – 40 uczestników,
- zorganizowali konkurs wiedzy o Nadleśnictwie Gościeradów – 41 uczestników,
- uczestniczyli w rajdzie pieszym na trasie Salomin – rezerwat „Szczeckie Doły” – Salomin – Węglinek (8 uczestników),
- wykonali gazetkę ścienną „Szczeckie Doły jesienią”,
- zorganizowali szkolny konkurs plastyczny „Choinka ekologiczna” (10 uczestników),
- wykonali wystawę pokonkursową „Choinka ekologiczna”,
- zorganizowali wigilię TPL w Dziupli z udziałem zaproszonych gości (17 uczestników),
- przeprowadzili akcję „W młodości sadźcie drzewa - 2014” pośrednicząc w zakupie i dystrybucji sadzonek (modrzew - 1061 szt., sosna - 1183 szt., świerk - 1041 szt., głóg - 119 szt.) z Leśnictwa Szkółkarskiego w Marynopolu – 22 uczestników,
- uczestniczyli w etapie międzyszkolnym europejskiego konkursu „Młodzież w lasach Europy - 2014” – 7 trzyosobowych zespołów,
- zorganizowali wycieczkę do rezerwatu „Marynopole” z okazji Dnia Ziemi - zwiedzanie połączone ze sprzątaniem (20,5 worków śmieci), spotkanie z leśniczym Krzysztofem Likosem, ognisko z poczęstunkiem – 62 uczestników,
- przygotowali prezentacje multimedialne na konkurs „Zimowy świat”, które przesłano do siedziby TPL „Ptaki zimujące w Polsce – bażant” i „Zielona zima – jałowiec i jodła”,
- odbyli dwa zwiady terenowe związane w wyżej wymienionymi prezentacjami konkursowymi.
Należy z uznaniem podkreślić fakt, że prace i Koła Szkolnego w Trzydniku Dużym koordynuje zarząd, któremu przewodniczy jedna z uczennic. Zachęcamy inne koła szkolnego do przyjęcia podobnego rozwiązania. .Wyzwalanie aktywności i samodzielności młodzieży stanowi wielki walor tego rodzaju działań
***
Jednym z podstawowych celów działania Towarzystwa Przyjaciół Lasu w bieżącej dekadzie jest wspieranie i rozpowszechnianie edukacyjnych programów przyrodniczo-leśnych opracowanych i realizowanych przez pedagogów z Kół Szkolnych TPL z uwzględnieniem lokalnych możliwości i uwarunkowań. Zostaną przygotowane materiały edukacyjne w formie elektronicznej – booklety. Zwracamy się do Walnego Zgromadzenia o powołanie Komisji Redakcyjnej, która w ciągu czterech miesięcy sformułuje wymagania merytoryczne dotyczące tych materiałów.
Materiały w formie trzech bookletów z dziedziny LASY I LEŚNICTWO POLSKIE adresowane do:
- PRZEDSZKOLAKÓW
- UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
- UCZNIÓW SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
przeznaczone będą do nauki w ramach zajęć pozalekcyjnych. Booklety powinny zawierać materiał edukacyjny umożliwiające zapoznanie się i pogłębienie wiedzy o lasach i leśnictwie stosownie do grupy wiekowej. Objętość poszczególnych bookletów powinna wynosić 40 stron (tekst i obrazy), przy czym tekst w zależności od grupy wiekowej powinien zawierać:
- przedszkola – około 2000 znaków,
- szkoły podstawowe – około 20 000 znaków,
- szkoły ponadpodstawowe – około 50 000 znaków.
Na podstawie przygotowanych przez Komisję Redakcyjną materiałów Zarząd Główny poszuka wykonawców bookletów wśród:
- nauczycieli, zajmujących się edukacją przyrodniczo –leśną
- pracowników dydaktycznych wydziałów leśnych i przyrodniczych wyższych uczelni
- edukatorów leśnych Lasów Państwowych i Parków Narodowych
- redaktorów specjalistycznych wydawnictw posiadających uznany dorobek w dziedzinie edukacji przyrodniczo – leśnej.
Z wybranymi wykonawcami zostaną zawarte umowy o dzieło na opracowanie materiałów edukacyjnych. Zarząd Główny wyraża nadzieję, że Walne Zgromadzenie omówi i zaopiniuje powyższy projekt.